Schaarste is een krachtig principe in marketing. Als iets beperkt beschikbaar is, zijn mensen sneller geneigd om het te kopen. Zie ons vorige blog.
Maar let op: eerlijkheid is hierbij essentieel. Misleidende praktijken kunnen niet alleen je reputatie schaden, maar ook juridische gevolgen hebben.
Daarom in dit marketing blog aandacht voor schaarste techniek zonder misleiding.
Hoe kun je schaarste eerlijk toepassen?
✔ Echte beperkte voorraad - Als een product of dienst écht bijna uitverkocht is, mag je dat natuurlijk benoemen.
✔ Tijdelijke aanbiedingen - Bijvoorbeeld een korting die alleen vandaag geldt. Dit is een eerlijke manier om urgentie te creëren.
✔ Exclusieve verkoopmomenten - Door een product/dienst alleen op een specifieke dag of binnen een bepaalde periode aan te bieden, speel je op een eerlijke manier in op schaarste.
✔ Beperkte oplage - Door een product in een beperkte oplage te produceren, wordt een product uniek en willen mensen dit graag hebben, voordat de voorraad op is.
✔ Beperkte plaatsen - Door bij een workshop of lezing beperkte plaatsen aan te bieden, wordt het exclusiever en ook nog eens persoonlijker. Wat het geheel op een eerlijke manier aantrekkelijker maakt.
Wat mag niet?
❌ Nep-schaarste Zeggen dat er ‘nog maar 2 plekken over zijn’ terwijl dat niet waar is, is misleidend en kan juridische problemen opleveren.
❌ Oneerlijke druk uitoefenen
Als klanten het gevoel krijgen dat ze onder valse tijdsdruk staan werkt dat averechts voor je betrouwbaarheid. Zoals nep-timers met de boodschap ‘Nog 10 minuten om deze exclusieve deal te claimen’,
❌ Verborgen voorwaarden
Zorg dat alle beperkingen en voorwaarden duidelijk gecommuniceerd worden. Geen kleine lettertjes waarvan je weet dat niemand deze leest. Ben duidelijk en transparant .
Door schaarste-technieken slim én eerlijk in te zetten, vergroot je niet alleen je omzet, maar ook het vertrouwen van je klanten. En dat is op lange termijn veel waardevoller.
En gebruik het niet te vaak! Speel je bij elke klant en op elk product/dienst in op de schaarste techniek dan zal het effect ervan alleen maar minder worden. Dus gebruik met mate en profiteer 😉.
Heb je vragen of wil je sparren over een eerlijke marketingstrategie? Neem gerust contact met ons op!

Comentários