Een nieuw logo of nieuwe huisstijl slaat de plank vaak mis. Het goed beoordelen van een huisstijlconcept is niet gemakkelijk. Je laten leiden door persoonlijke smaak is een veel gemaakte fout. Het criterium of het logo mooi is is niet relevant, de vraag moet zijn of het ontwerp / huisstijl effectief is.
Het gaat namelijk om jouw (ideale) klant en het gevoel dat hij krijgt bij jouw huisstijl. Jouw logo / huisstijl moet bij je bedrijf passen. Wat communiceert het? Komen de belangrijkste kernwaarden van je bedrijf in de huisstijl terug? En klopt het beeld dat jouw (potentiële) klant krijgt met het imago dat je als bedrijf wilt neerzetten?
Tips voor het beoordelen van een huisstijlontwerp
Maar hoe beoordeel je nu het ontwerpvoorstel dat gepresenteerd wordt? Gebruik onderstaande checklist als hulpmiddel. Het beantwoorden van de vragen zal helpen om tot een goed gefundeerd oordeel te komen:
Doelgroep- / klantgericht
• Spreekt het ontwerp de doelgroep aan?
• Begrijpt jouw doelgroep direct om wat voor soort bedrijf het gaat?
• Zijn logo en huisstijl positief? Sluit het mogelijke negatieve associaties uit?
Relevant
• Verwijst het ontwerp naar jouw bedrijfstak? Een behoefte of probleem dat jouw bedrijf kan oplossen?
Onderscheidend
• Is het ontwerp origineel en onderscheidend van de concurrenten?
Memorabel
• Maakt het ontwerp een blijvende indruk?
• Is makkelijk te onthouden?
Eenvoudig
• Is het ontwerp krachtig, herkenbaar en eenvoudig?
• Blijft het in één oogopslag op het netvlies gebrand staan?
Geloofwaardig
• Weerspiegelt de huisstijl de identiteit van je bedrijf?
• Communiceert het jouw kwaliteit, deskundigheid en betrouwbaarheid?
• Past de sfeer van de huisstijl bij je onderneming?
• Wijkt het niet teveel af van wat in jouw markt / bedrijfstak gebruikelijk is?
Tijdloos
• Kan de huisstijl de komende jaren mee?
Breed toepasbaar • Kunnen logo en huisstijl worden toegepast in diverse technische toepassingen? • Is het bruikbaar voor bijvoorbeeld drukwerk, internet en signing? Werkt het ontwerp in kleur, zwart/wit én diapositief (= wit tegen een gekleurde achtergrond)? • Blijft het ook op klein formaat voldoende herkenbaar?
Wil je een effectieve huisstijl? Grijp terug op criteria uit je briefing en laat persoonlijke voorkeuren thuis. Pas dan kan de (nieuwe) huisstijl voor je gaan werken!
Comments