top of page

Schaarste in marketing

Bijgewerkt op: 24 uur geleden

Heb je iets te verkopen? Een product, workshop of event? Laat dan weten dat je bijna vol zit of dat er maar weinig plaatsen beschikbaar zijn. Als dat ook écht zo is natuurlijk.  Niet de boel gaan faken.


Van de daken schreeuwen, geen gêne, gewoon doen. Want hoe moeilijker iets te krijgen is, hoe liever we het willen hebben.


Hoe kan dat eigenlijk dat dat zo werkt? Dat mensen dan echt sneller iets van je gaan afnemen?

Nou dat zit zo.

De duurste dingen in het leven zijn schaars. Je kunt het ook omdraaien: als je denkt dat iets schaars is, lijkt het kostbaarder en begeerlijker.


Als voorbeeld:

Bij een inmiddels klassiek experiment uit de jaren zeventig moesten proefpersonen koekjes uit twee koektrommels een cijfer geven. In de ene trommel zaten twee koekjes, in de andere tien. Dezelfde koekjes in twee dezelfde trommels, maar toch vonden alle proefpersonen de koekjes uit de trommel met twee koekjes lekkerder dan die uit de trommel met tien koekjes.


De trommel waar de koekjes bijna op waren is een teken dat veel mensen dat koekje lekker vonden. En als zoveel mensen het willen, moet het wel goed zijn! 


Creëer schaarste met koekjes
Uit welke pot zou jij je koekje pakken?

De verleiding zit ‘m in de gedachte dat iets (niet meer) verkrijgbaar is, dat wil zeggen: dit is je laatste kans om gebruik te maken van een aanbod, product of buitenkans.


Als je nu niets doet, betaal je straks meer of is het product niet meer verkrijgbaar, en dan ben je te laat…en heb je spijt. En het gevoel van spijt, dat willen we maar al te graag vermijden.


Dus snel die (schijnbaar) lekkerdere koekjes pakken,

voordat ze op zijn!


Voorbeelden om schaarste te creëren:

  • De laatste!

  • Alleen vandaag 50 procent korting.

  • Drie anderen bekijken dit huis op dit moment

  • Alleen deze week te koop!

  • Nog slechts enkele stuks!

  • Het loopt storm, dus wees er snel bij!


    Let op! Voor alle schaarste acties geldt dat het ook echt zo moet zijn. De boel oplichten is natuurlijk niet de bedoeling en mag ook gewoon niet.


DUS…

  • Schaarse producten zijn aantrekkelijker dan ruimschoots beschikbare producten.

  • We willen ons vrij voelen en schaarste bedreigt onze keuzevrijheid.

  • Advertenties maken een product aantrekkelijker door te laten zien hoe schaars of zeldzaam iets is.


NIET VERGETEN!

Wil je doelgericht schaarste creëeren? En je marketing bij de basis laten starten? Vergeet je dan niet op te geven voor onze cursus ‘Krijg meer klanten die je écht wilt’ op donderdag 13 maart.

Maar 8 plaatsen beschikbaar, dus wees er snel bij!


Hier krijg jij de ingrediënten voor:

  • Een stevige basis en heldere missie/visie voor de toekomst

  • Een duidelijk en samenhangend verhaal dat vertrouwen wekt

  • Een grotere zichtbaarheid en herkenbaarheid

  • Een effectieve pitch voor o.a. netwerkbijeenkomsten of verjaardagen ;-)

  • Social media en advertenties die écht werken

  • Het aantrekken van jouw ideale klanten

  • Keuzes maken die trouw blijven aan jezelf

  • Investeren in jouw groei

 

Comentarios

No se pudieron cargar los comentarios
Parece que hubo un problema técnico. Intenta volver a conectarte o actualiza la página.
bottom of page